Over Theresie Tholen

Quick conclusions, shallow opinions and lofty voices are being propelled by the social platforms.
Soothing moments, grounded reasoning and detailed observations are few and far between.
All the more reason to work small, almost exclusively for the attentive observer.
Almost like a “relic”, cherished and protected by its glass cocoon, seemingly frigile, yet surprisingly resilient.
A truth, visible to everyone, ready to be conscious of.
In deze tijd van snelle conclusies, oppervlakkige meningen, verheven stemmen, voortgestuwd door social media, zijn de verstilde momenten, gegronde redenen en gedetailleerde observaties steeds meer naar de achtergrond gedrukt.
Het werk van Theresie Tholen is qua omvang klein gehouden, voor de opmerkzame observeerder is de boodschap des te groter.
Theresie Tholen volgde de opleiding Vormgeving in Metaal en Kunststoffen aan de Academie voor Toegepaste Kunsten in Maastricht. Zij maakt “sieraden” in combinaties van edelmetalen en hout, zaadlobben en vlinders of gevonden voorwerpen die een nieuw leven krijgen.
“Het werk is het beste te omschrijven als ‘lyrisch constructivisme’, helder, duidelijk en verhalend” (galerie Ademloos).
“De ‘sieraden’ van Theresie Tholen lijken nog wel draagbaar, maar door de plaatsing in afgesloten kastjes worden het objecten, relikwieën bijna van onaantastbare schoonheid” (galerie Rem).
“Meteen trof me de humor, de vervreemding en de vertelkracht toen ik haar objecten zag. Ik zag collages van dingen die een geschiedenis meedragen, eigen verhalen die sierlijk samengevoegd een knipoog geven of een eigenzinnig, nieuw verhaal vertellen, meestal met een maatschappijkritische boodschap. De voorwerpen waren ooit stoffig en vergeten, weggestopt in dozen of zelfs onder de grond. Maar in Theresies objecten worden ze herboren” (Simon van der Geest, kinderboekenschrijver)
Theresie is te volgen via
Werk van Theresie Tholen








