Marjon Merckelbach

Marjon Merckelbach

Marjon Merckelbach-Hovens (1964) studeerde aan de Maastrichtse Kunstacademie. Haar afstudeerrichting was Textiele Werkvormen. Dat zie je terug in haar werk.

In haar schilderijen en kijkkasten doemt een kleurrijke wereld op waarin vrouwen, uit alle tijden, de hoofdrol spelen. De portretten in monumentaal en klein formaat presenteren vrouwen die deel uitmaken van de geschiedenis en tegelijk ook eigentijds zijn. Hun kostuum is meer dan een keurslijf; dat blijkt bij het nader bekijken van de rijkdom aan details. Wie goed kijkt, ontdekt  wat nog niet gezien is. Het totaal vertelt ons niet enkel iets over de rol van vrouwen in bijvoorbeeld de hofhouding van mannen. Juist de eigen sterke positie van de geportretteerden komt nadrukkelijk in beeld, waarbij humor en speelse ironie zich voortdurend op de voorgrond plaatsen.

Door gebruik te maken van meer dan alleen verf en doek vinden we in haar werken vaak verrassende elementen, die zorgen voor een toegevoegde waarde aan het portret, soms grappig soms ironisch. Het is precies deze combinatie die geapprecieerd werd door musea als Schunck( 2019 ) en Marres( 2020). Ook mag het werk van Marjon Merckelbach-Hovens zich in een grote populariteit verheugen bij de clientèle van allerlei galerieën en de kunstuitleen van diverse musea.

Sinds een aantal  jaren  is ze gefascineerd door de verhouding tussen fotografie en schilderkunst.

”Ik zie het als een uitdaging om vergeten zwart/wit-portretten om te vormen tot een levendige beeltenis. Als zo’n eigentijdse versie er eenmaal is, kijk je anders naar het origineel.” De fascinatie voor het artistiek bewerken van 19e -eeuwse portretfoto’s leverde haar een nominatie op voor de Nederlandse portretprijs (2017). In dat kader was haar werk ook te zien in paleis Soestdijk.


Marjon is te volgen via


Werk van Marjon Merckelbach


Marjon Merckelbach in het nieuws


Exposities van Marjon