Willy Vossen, al 30 jaar een markant lid

Categorie: Uitgelicht

Geschreven door:
Gepubliceerd op:
Kunstenaar(s):

Willy Vossen is op dit moment niet alleen ons oudste lid (hij werd geboren in 1934), hij maakt ook al 30 jaar deel uit van de Limburgse Kunstkring. Daarmee heeft hij ook de meeste ‘dienstjaren’ van alle huidige leden. In 2019 was zijn werk nog te zien tijdens de jaarexpositie, maar gezien zijn leeftijd is hij als scheppend kunstenaar niet meer echt actief. Om die reden heeft Willy Vossen ook geen eigen pagina meer op onze nieuwe site.

Toch toont Willy nog altijd zijn betrokkenheid bij het wel en wee van de Limburgse Kunstkring en is hij, als het hem even mogelijk is, nog steeds aanwezig bij ledenvergaderingen. Al maakt hij dan zelf weinig of geen nieuwe kunst meer: heel recent heeft hij in zijn geboorteplaats nog een stichting opgericht die een mooie galerie beheert waar kunstenaars kunnen exposeren: Kunsthuis Artistiek Meerssen, in het voormalige monumentale gemeentehuis van Meerssen aan de Beekstraat.

‘Les Amis Artistiques’

Willy Vossen werd opgeleid tot goudsmid aan de vakopleiding in Schoonhoven, waarna hij zich verder bekwaamde aan de gerenommeerde Kunst- und Gewerbeschule te Pforzheim (Duitsland). Als goudsmid-juwelier had hij vanaf 1963 een bloeiend bedrijf in het Stokstraatkwartier in Maastricht; in1994 nam hij daar echter afscheid van om zich geheel aan de kunsten te kunnen wijden. In 1985 was hij al begonnen met schilderen bij onder andere Irène Staal (USA), Franszc Witte, Chrit Rousseau, Peter Bertus en tenslotte bij Jan Nelissen. Ook het modelboetseren kwam enkele jaren later op zijn weg. De jonge kunstenaars Juul Sadée en Gerard Schuwirth werden zijn leermeesters in het maken van bronswerk, waarbij zijn vaardigheden als goudsmid hem zeker van pas kwamen.

‘Les Amis Artistiques’. Achteraan v.l.n.r. Jeannette Spronk-van Gils, Aad Orgelist, Willy Vossen.
Zittend: Kitty Rijnders en Jos Schols.

Eind jaren ’80 had hij zelf een klein groepje jongere kunstenaars onder zijn hoede genomen. Zij kwamen bij hem thuis schilderen (in Lanaken, bij Maastricht over de Belgische grens) en kregen ook les van hem. Het groepje werd door Willy ‘Les Amis Artistiques’ gedoopt. Het begrip ‘artistiek’ zit dus diep in de vezels van de goudsmid ingesmolten en hij organiseerde in die tijd ook een expositie voor Les Amis in het gemeentehuis van Meerssen.

Overstap naar de LK

In 1992 kwam één van de artistieke vrienden, Aad Orgelist, in contact met de toenmalige voorzitter van de Limburgse Kunstkring, Leo Speth. Een kunstkring die in zwaar weer verkeerde omdat er nog maar heel weinig leden waren overgebleven van een veel grotere groep. Blijkens een bericht in de periodiek van de ENCI uit 1995 moet de Limburgsche Kunstkring in het midden van de jaren ’70 maar liefst 150 leden geteld hebben. Of dat getal klopt valt overigens te betwijfelen, er is over die periode nog maar heel weinig bekend. Dat waren de jaren dat de Limburgsche Kunstkring na een lange naoorlogse stilte eindelijk weer van zich liet horen met jaarlijkse tentoonstellingen in het kleine dorp Slenaken in het Limburgse Heuvelland. Daarbij had de vereniging weinig professioneels meer in zich en werd zij bestempeld als een vrijetijdsclub.

Als het vijfkoppige groepje Amis nodig was om in 1992 de Limburgsche Kunstkring voort te laten bestaan dan moeten er op dat moment nog maar zeer weinig leden zijn geweest.

Aad Orgelist kwam op het idee om Les Amis Artistiques op te laten gaan in de Limburgse Kunstkring om daarmee het voortbestaan van een reeds lang gevestigd begrip te waarborgen. Als het vijfkoppige groepje Amis nodig was om in 1992 de Limburgsche Kunstkring voort te laten bestaan dan moeten er op dat moment nog maar zeer weinig leden zijn geweest. Vier van de vijf leden stapten inderdaad mee over naar de LK: Aad Orgelist, Kitty Rijnders, Jeannette Spronk-van Gils en Willy Vossen. Aad werd voorzitter (en zou dat blijven tot in 2001), Willy werd penningmeester tot april 2000 en ontwierp ook het logo (LK) dat tot dat jaar dienst zou blijven doen. De afkorting LK werd overigens al vanaf de oprichting in 1910 en nog tot 2015 gebruikt. Daarna pas ontstond het drieletterige LKK.

In de jaren van Willy’s penningmeesterschap vonden diverse tentoonstellingen plaats; bijzonder noemenswaard zijn in 1998-1999 de uitwisseling met ‘Die Palette’, een schildersvereniging uit Frankfurt am Main, en in 2000 de jubileumexpositie in het Gouvernementsgebouw in Maastricht ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de Limburgse Kunstkring. Na zijn afscheid als penningmeester van de LKK overwinterde Willy een tiental jaren in Altea ( Spanje). In die periode gaf hij, aan hoofdzakelijk medeoverwinteraars, les in schilderen en boetseren.

Willy Vossen: ‘A B C Enci’ Dit grote drieluik heeft lange tijd bij de ingang van het hoofdkantoor van de toenmalige cementfabriek ENCI in Maastricht gehangen.
Willy Vossen exposeerde zowel solo als in LKK verband bij de ENCI.